me and my love

me and my love

pencarian blog

Powered By Blogger

Selasa, 18 Oktober 2011

sumber ajaran islam

<!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE

SUMBER-SUMBER AJARAN ISLAM

A. AL- QUR’AN
a. Pengertian Al-qur’an
Al-qur’an adalah kitab suci yang isinya mengandung firman Allah, turunnya secara bertahap melalui malaikat Jibril, pembawanya Nabi Muhammad Saw, susunannya dimulai dari surat Al-Fatihah dan diakhiri dengan surat An-Nas, bagi yang membacanya bernilai ibadah, fungsinya antara lain menjadi hujjah atau bukti yang kuat atas kerasulan Nabi Muhammad Saw, keberadaannya hingga kini masih tetap terpelihara dengan baik, dan pemsyarakatannya dilakukan secara berantai dari satu generasi ke generasi lain dengan tuilsan maupun lisan.

b. Kandungan Al-Qur’an
• Mengandung masalah tauhid
• Mengandung masalah ibadah
• Mengandung masalah janji dan ancaman
• Mengandung petunjuk jalan hidup keselamatan dan kebahagiaan baik di dunia maupun di akhirat
• Mengandung cerita atau riwayat kehidupan untuk manusia masa lampau.

B. HADIST

Hadits adalah segala perkataan (sabda), perbuatan dan ketetapan dan persetujuan dari Nabi Muhammad SAW yang dijadikan ketetapan ataupun hukum dalam agama Islam. Hadits dijadikan sumber hukum dalam agama Islam selain Al-Qur'an, Ijma dan Qiyas, dimana dalam hal ini, kedudukan hadits merupakan sumber hukum kedua setelah Al-Qur'an.

Perawi : Yaitu orang yang meriwayatkan hadits.

sanad : ialah berarti sandaran yaitu jalan matan dari Nabi Muhammad SAW sampai kepada orang yang mengeluarkan (mukhrij) hadits itu atau mudawwin (orang yang menghimpun atau membukukan) hadits.

Matan : ialah isi hadits baik berupa sabda Nabi Muhammad SAW, maupun berupa perbuatan Nabi Muhammad SAW yang diceritakan oleh sahabat atau berupa taqrirnya.

kitab hadits yang masyhur / popular

1. Shahih Bukhari

2. Shahih Muslim

3. Riyadhus Shalihin

C. ijtihad

Ijtihad ialah mengerjakan sesuatu dengan segala kesungguhan. Perkataan ijtihad tidak digunakan kecuali untuk perbuatan yang harus dilakukan dengan susah payah, ijtihad menurut istilah adalah pengerahan segala kesanggupan seorang faqih (pakar fiqih Islam) untuk memperoleh pengetahuan tentang hukum sesuatu melalui dalil syara’ (agama)

Macam-macam Ijtihad :

1) Ijtihad al-Aqli, yaitu ijtihad yang hujjahnya didasarkan pada akal tidak menggunakan dalil syara.

2) Ijtihad syar’i, yaitu ijtihad yang didasarkan pada syara

D. Ijma'

Ijma' ialah suatu persefakatan para mujtahidin umat Muhammad S.A.W didalam suatu masa tertentu selepas kewafatan baginda mengenai sesuatu hukum syarak.

Mujtahid adalah seorang yang memiliki kemampuan untuk menetapkan permasalahan hukum syariat yang baru dan belum pernah dimaktubkan di dalam alquran.

Dari pengertian Ijma' diatas, dapatlah kita fahamkan bahawa ketentuannya ialah :

  • Ijma' Mestilah persefakatan semua mujtahidin semasa.
  • Persefakatan tersebut mestilah berlaku dikalangan para mujtahidin sahaja.
  • Umat Muhammad S.A.W. yang dimaksudkan ialah mukmin, muslim dan mukallaf.
  • Persefakatan yang dimaksudkan ialah yang mengenai hukum-hukum syara' dan bukannya hukum-hukum hissiyat dan aqliyat atau seumpamanya.
  • Persefakatan mujtahidin itu mestilah berlaku selepas kewafatan Rasulullah S.A.W.

E. Qiyas

Qiyas ialah menetapkan hukum sesuatu yang tertentu, pada masa yang lain kerana persamaan kedua-duanya dari segi 'illah.

Rukun Qiyas ada empat, iaitu:

  • Sesuatu yang tertentu / telah tertentu (asal)
  • hukum sesuatu yang telah tertentu.
  • 'llah
  • sesuatu yabg lain (far')

Tidak ada komentar:

Posting Komentar